piątek, 10 listopada 2017

Midori Takada / Kang Tae Hwan / Masahiko Satoh "Ton-Klami Prophesy of Nue" NoBusiness Records 2017, NBCD102

Midori Takada / Kang Tae Hwan / Masahiko Satoh "Ton-Klami Prophesy of Nue" NoBusiness Records 2017, NBCD102
Midori Takada – kompozytorka, perkusistka, performerka, absolwentka Tokyo University Of The Arts, a także jedna z najważniejszych postaci japońskiej awangardy. Debiutowała na scenie Filharmonii Berlińskiej występując z Berlińską Orkiestrą Symfoniczną RIAS, zaraz po ukończeniu Tokyo University Of The Arts w roku 1974. W późniejszych latach Takada zainteresowała się tajnikami tradycyjnej muzyki z Afryki i Azji, dzięki czemu zaczęła współpracować z Kakrabą Lobi z Ghany, Lamine Konte z Senegalu, zespołem Farafina z Burkina Faso, a także z muzykami koreańskimi: grającym na cytrze Chi Seong-ja, flecistą Won-il czy występującym na omawianej płycie saksofonistą Kang Tae-hwanem.

Kang Tae Hwan - koreański saksofonista, urodzony w 1944 roku w Seulu. Od 1978 roku współtworzy free jazzową scenę w Korei i Japonii. Współpracuje z najważniejszymi muzykami sceny muzyki improwizowanej z Japonii jak Otomo Yoshihide, Sachiko M., ale też z Nedem Rothenbergiem i Sainkho Namchylak.

Masahiko Satoh (rocznik 1941) - nestor japońskiego jazzu. Trudno znaleźć japońskich muzyków, z którymi nie współpracował. Ceniony także poza Japonią, nagrywał z Attila Zollerem, Karlem Bergerem, Albertem Mangelsdorffem. Pisał aranże na płyty dla Helen Merrill, Kimiko Itoh i Nancy Wilson. W 1973 roku skomponował muzykę do psychodelicznej anime "Belladonna of Sadness". Wszystkie utwory wykonuje tu z żoną - Chinatsu Nakayama. Ma na swoim koncie znakomite solowe nagrania, stawiane na równi z solowymi dokonaniami Cecila Taylora.

Po takim składzie można się spodziewać wszystkiego. Jednak już pierwsze dźwięki rozpoczynającej płytę "Prophecy of Nue" są wyraźnym sygnałem, że to osobowość Midori Takady jest tutaj dominująca, ma ona niezwykłą siłę oddziaływania na wyobraźnię, przywodząc na myśl kontemplacyjny nastrój buddyjskich klasztorów, czy spacer po rajskim ogrodzie. Wymagające skupienia, minimalistyczne utwory są pełne bezkresnej przestrzeni. Początkowo proste, transowe melodie zapętlają się, rozszczepiają, podczas gdy rytm łamie się i zagęszcza, powoli wciągając słuchacza w inną rzeczywistość.

Przy pierwszym przesłuchaniu nagrania zdają się być pozbawione jazzowego pulsu, jakieś pojedyncze, rozbite dźwięki, chropawe, przybrudzone jakby obcym sobie brzmieniem, ale zarazem niezwykle skupione, posiadają wręcz magnetyczną moc. Tak jakby muzycy stracili z pola widzenia publiczność i na czas koncertu przenieśli się w rzeczywistość alternatywną. Nieczęsto można mieć do czynienia z wrażeniem uczestniczenia w misterium, jakimś pierwotnym obrzędzie, podczas którego mamy tylko dwie możliwości, albo odejść, albo stanąć w centrum wydarzeń.

Niezwykłe, ponadczasowe nagranie, aż dziw, że przeleżało w szufladzie 22 lata!
autor: Mariusz Zawiślak

Midori Takada: marimba, percussionKang Tae Hwan: alto saxophone
Masahiko Satoh: piano

1. Prophecy of Nue 21:51
2. Manifestation 16:50
3. Incantation 16:23

płyta do nabycia na multikulti.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz